Email dari. Mohd. Hafizi Abd. Rahim Saya dan sahabat-sahabat lain pernah tanya masalah ni kepada ustaz-ustaz. Waktu belajar Usul Fiqh dulu, ada berbagai pendapat ustaz dan para 8216alim8230berikut adalah antara jawapan dan hujjah untuk dikongsi bersama. Hukum menggantung gambar2 bernyawa pada dinding2 rumah adalah haram kerana menyebabkan malaikat tidak masuk kedalam rumah. Imam Bukhari meriwayatkan didalam Sohihnya sebuah hadith dari Aisyah r. a. Bahawa Rasul Allah sa. w. Bersabda: Sesunnguhnya malaikat itu tidak memasuki rumah yg ada didalamnya gambar. Dan barang siapa yg membuat gambar akan diazab pada hari kiamat maka disuruh supaya ia hidupkan apa yg ia buat itu. Berkata Imam Manawi. Yg dimaksudkan dengan gambar pada hadith ini ialah suatu yg mempunyai ruh sekalipun tidak mempunyai bayang dan tidaklah termasuk dengan gambar yg tidak mempunyai ruh seperti pohon2 kayu. Dan yg dimaksudkan dengan malaikat pada hadith ini ialah malaikat yg membawa rahmat kepada penghuni2 rumah. Adapun malaikat pencatit amal Tiadalah berpisah ia dari seseorang anak Adam. Jadi gambar yg diharamkan gantung pada rumah2 itu ialah gambar2 makhluk bernyawa samada separuh atau penuh. Dan tidak mengapa gantung gambar2 yg bukan makhluk bernyawaberjiwa seperti gambar kapal, pohon kayun dan seumpamanya. Menurut Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam buku Seni Dalam Islã, hukum gambar-gambar fotografi pada asalnya harus selagimana gambar tersebut tidak mengandungi unsur-unsur yang diharamkan seperti mengagungkan gambar seseorang yang mempuyai kemuliaan dalam agama ataupun disebabkan kedudukan dan pangkat yang dimilikinya, apatah lagi Sekiranya orang yang diagung-agungkan terdiri daripada orang kafir, fasiq, orang-orang zalim, penyembah berhala, komunis ataupun tokoh-tokoh seni yang menyeleweng dll tokoh bilamana menyokongmendorong mereka boleh meruntuhkan akhlakaqidah. Hukum gambar fotografi (Perbincangan yang panjang8230) Fotografi dengan kamera adalah suatu yang baru yang tidak pernah wujud di zaman generasi Islam yang terdahulu. Oleh kerana ia adalah gambar yang dihasilkan oleh teknologi, maka ulamak kontemporari memberi pelbagai reaksi dan fatwa. Ada dua jenis iaitu gambaran: 1. Fotografi - adalah harus kerana tidak ada dalil yang mengharamkan (tafsir asyabuni, ms 438), Qardhawi (halal dan haram), mufti Mesir, Syaikh Bakhit, alqaulal Kafi fi Ibahat na Tasweer al Fotografi, maka hukum Keatas hasil fotografi adalah harus menurut jumhur fuqaha hari ini. 2. Lukisanpatung dsb. - terdapat nas ke atasnya. HR Bukhari-Muslim, siapakah yang lebih zalim dari orang yang cuba mencipta makhluk bernyawa menyerupai ciptaan-Ku Syafiiyah mengharamkan (Imam nawawi, syarah sahih muçulmanos, jld 7, ms 341) manakala lukisan selain makhluk bernyawa diharuskan. Tiga ulamak besar abad ini: 1. Syaikh Muhammad al Bakhit, Mufti Mesir. 2. Syaikh Atiyyah Saqr, Pengerusi Jawatankuasa al Azhar (Islam wa Masyaakil Hayah) 3. Prof Dr Yusof Qardhawi (Fatawa Muasarah) Ketiga-tiga mereka bersependapat bahawa gambar yang dihasilkan oleh kamera (fotografia de fotografia) terkecuali dari perbahasan hukum lukisan, ukiran dan membuat Patung yang jumhur ulamak mengharam jika bertujuan menandingi ciptaan Tuhan. Ini bermakna hukum bergambar dengan kamera adalah harus. Keharusan ini tidak meliputi gambar-gambar lucah dan gambar tokoh atau bangzhou yang ada hubungan dengan kebatilankezaliman dan ahli maksiat. Hukum mempamerkan gambar (subjek yang hangat nie8230soalan saya) Qardhawi (Fatawa muasirat), harus jika motifnya bukan untuk disucikan atau bertujuan untuk riak atau mengagungkannya. Namun, pendapat di atas lebih kontemporari dan mengikuti perkembangan teknologi semasa. Di sana ada juga pendapat lain yang lebih bersifat menjaga dan lebih tegas. Ada juga yg mengharamkan menggantung sebarang gambar kerana ia akan membawa kpd pemujaan dan mengagungkan. Hukum ini terbina atas kaedah fiqh Lil-wasaa-ili hukmul maqaasid 8230yang bermaksud. Hukum wasilah (jalan yang menuju, significa) serupa dengan hukum tujuan (fim). That8217s significa8230MEANSEND. Contoh: Zina, hukumnya haram. Maka segala pekerjaan yang menuju kepada zina umpamanya rumah pelacuran, menyediakan tempat tawar menawar diantara lelaki dan perempuan, menyediakan kenderaan untuk pelacur, menjadi perantaraan untuk urusan pelacuran, menyediakan kemudahan untuk membolehkannya berlaku, telefon sesama laki perempuan bukan mahram dengan tujuan maksiat, berkhalwat berdua - Duaan, berpantun manja, bertepuk tampar dan bercumbu-cumbuan lelaki dan perempuan, berdansa dan berjoget dsb juga HARAM. Setengah ulama pula membezakan antara menggantung gambar makhluk bernyawa dengan gambar makhluk tidak bernyawa. Gambar makhluk yang tidak bernyawa dibenarkan seperti pemandangan dll. Adapun gambar-gambar pemandangan, misalnya pohon-pohonan, kurma, lautan, perahu, gunung dan sebagainya, maka ini tidak dosa samasekali baik si pelukisnya ataupun yang menyimpannya, selama gambar-gambar tersebut tidak melupakan ibadah dan tidak sampai kepada pemborosan. Kalau sampai demikian, hukumnya makruh. Pendapat hamba. Yang amat2 jahil dan lemah ini, boleh gantung (tidak termasuk menyimpan) gambar manusia. Tetapi kalau sampai riyak atau pemujaan atau mengagungkan dll. Maka diharamkan tanpa kompromi. Gambar binatang, tidak ada sebab langsung utk kita gantung lalu diHARAMKAN. Satu lagi dlm msyrkt kita suka gantung gambar keluarga dan konvo. Kalau gambar keluarga atau gambar ayahdatuk waktu tentera dulu oklah jgk sebab kenangan. Tp beringat, gambar konvo ke apa, walaupun kenangan ia blh jd nak menunjuk-nunjuk, kalau tak apabila org dtg dan bertanya ttg gambar tersebut akan menimbulkan rasa bangga, ujub, riyak dsbnya. Maka akan jadi HARAM8230jadi kalau takut ada walau sekelumit pun perasaan tu, baik simpan dalam laci lemari je, pikirlah sendiri. Rumusan8230 fotografi, pada prinsipnya mubahharus, selama tidak mengandung objek yang diharamkan, seperti pornografi, disucikan oleh pemiliknya secara keagamaan ataupun disanjung-sanjung secara keduniaan. Terakhir, apabila gambar yang diharamkan itu bentuknya diubah atau direndah2kan8230samada berbentuk fotografi mahupun patung boleh berpindah dari lingkungan haram menjadi halal. Seperti gambar-gambar dan patung di lantai yang biasa diinjak oleh kaki dan sandal. Rujuk Halal dan Haram dalam Islam por Yusuf Qardhawi. Então, mainan, ursinho de peluche anak yang disepak terjal takpalah. Pada saya, melhor takyahlah simpan ukiran ULTRAMAN, KAMEN RIDER atas meja, separuh badan ke dsb, tak rugi pon8230biarpun patung George W. Bush khas untuk disepak2 ke, alas kaki karpet gambar Joseph Stalin ke. Takyahlah merendahkan manuscrito sb tak ada gunanya8230lebih baik jangan simpan langsung replika2 macam ni. Buat apa nak semak rumahofis, nanti semak jiwa. Takdak kerja. Apa2pun, setiap sesuatu yang halaldibenarkan itu bergantung kpd niat pelakunya. Macam anggurlah, asal mubah8230diperah boleh minum, halal berkhasiat, vitamina C lagi8230diperam masam, jadilah arak haram laknat. Kan ianya boleh berubah kepada yang haram kalau tujuannya itu adalah maksiatsyirik Tambahan tajuk ini boleh berkait terus dengan aqidah. Nasihat untuk diri dan keluarga saya sendiri terutamanya, waspadalah kalau boleh jangan jadikan tradisi gantung gambarfoto manusia sebagai amalan warisan takut jadi keperluanadat dalam masyarakat Islam kita seperti amalan musyrikin, punah nanti. Untuk lebih 8220berhati28221, ADALAH LEBIH BAIK kita takyah gantung gambar2foto manusia. Memang tak salah gantung pun8230macam membiarkan air bertakung, dan semak di rumah kitalah8230tak dak masalah trocadilho. Tapi takut wabak Denggi menyerang, mais claro semua tu. Cadangan: buat album cantik2, simpan elok2 atas rak. Anak cucu nak tengok ambik je pastu simpan balik. Lebih selamat dan terjamin. Nak gantung gakgantunglah gambar segiempat ke, membujur lalu melintang patah ke yang takde iras manusiabinatang. Bagus lagi gantung frame ayat Al-Qur8217an yang indah2, kita dan anak cucu amp tetamu boleh tumpang tengokbaca8230boleh pahala. InsyaAllah. Kita buat, kita dapatSoalan yang diajukan. Apa hukumnya kita menggantung gambar bernyawa didalam rumah. Contoh gambar kita menerima sijil Menggantungkan gambar yang bernyawa di dalam rumah ialah seperti gambar binatang, gambar orang atau gambar keluarga tuan rumah. Setelah saya meneliti masalah ini bahawa memang haram dan Nabi melarang umatnya meletakkan gambar bernyawa di dalam rumah, kerana malaikat rahmat tidak masuk di dalam rumah untuk memberikan rahmat. Hadis Nabi yang bermaksud: Dari Aisyah r. a katanya, dia membeli bantal-bantal kecil bergambar-gambar. Maka tatkala Rasulullah SAW melihat bantal-bantal tersebut baginda berhenti di muka pintu dan tidak terus masuk. Aku tahu dari wajah baginda bahawa baginda tidak senang. Berkata Aisyah: Ya Rasulullah Aku bertaubat kepada Allah dan Rasul-Nya. Apakah kesalahanku Rasulullah SAW kembali bertanya: Bantal-bantal apakah itu Jawab Aisyah, Aku membelinya sebagai tempat duduk anda atau tempat anda bersandar. Sabda Rasulullah SAW: Pelukis gambar-gambar ini akan diseksa di hari kiamat seraya dikatakan kepada mereka: Hidupkanlah gambar-gambar yang kamu lukis itu Kemudian baginda bersabda: Sebuah rumah yang terdapat di dalamnya gambar-gambar (haiwan), malaikat tidak mahu masuk ke dalam Rumah itu. (Riwayat Muslim) Berkata Imam Manawi. Yang dimaksudkan dengan gambar pada hadis ini ialah suatu yg mempunyai ruh sekalipun tidak mempunyai bayang dan tidaklah termasuk dengan gambar yg tidak mempunyai ruh seperti pohon-pohon kayu. Dan yang dimaksudkan dengan malaikat pada hadis ini ialah malaikat yg membawa rahmat kepada penghuni-penghuni rumah. Adapun malaikat pencatit amal tiadalah berpisah ia dari seseorang anak Adam. Haram bagi orang yang meletakkan gambar atau patung yang bernyawa di rumah-rumah mereka, sama ada separuh gambar atau sempurna gambar tersebut. Tiada mengapa dan dianuskan meletakkan gambar yang berbentuk pohon, kapal, rumah, ayat Al-Quran, Kata-kata hikmah, kereta, motorsikal dan sebagainya. Hal di atas beza dengan gambar-gambar fotografik yang dihasilkan oleh kamera dan video. Harus bagi sesiapa eang ingin meletakkan atau menggantungkan gambar fotografa di rumahnya. Jika gambar fotografs tersebut mengandungi unsure-unsur pemujaan, mendedahkan aurat, mengagungkan gambar tersebut dan seumpamannya, maka hukumnya adalah haram dan bersesuaian dengan pendapat Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam buku Seni Dalam Islam. Hukum gambar-gambar fotografik pada asalnya harus selagimana gambar tersebut tidak mengandungi unsur-unsur yang diharamkan seperti mengagungkan gambar seseorang yang mempuyai kemuliaan dalam agama ataupun disebabkan kedudukan dan pangkat yang dimilikinya, apatah lagi sekiranya orang yang diagung-agungkan terdiri daripada orang kafir, fasiq, Penyembah berhala, komunis ataupun tokoh-tokoh seni yang menyeleweng. Pandangan saya, gambar manusia atau makhluk bernyawa yang dihasilkan oleh seni lukisan, adalah haram sepertimana yang terdapat di dalam hadis di atas. Di haruskan gambar dari hasil seni lukisan bukan gambar manuscrito dan makhluk bernyawa seperti gambar pemandangan, masjid, rumah, kereta dan seumpamanya. Harus juga bagi gambar yang dihasilkan oleh kamera atau video untuk digantung atau diletakkan di rumah bukan bertujuan penyembahan, mengagungkan, gambar yang tidak mendedahkan aurat, gambar orang kafir dan seumpamanya. Gambar kamera yang dibolehkan adalah bertujuan sebagai kenangan, tanda kekeluargaan dan seumpamanya. Maknanya tak salah aku nak frame gambar aku dan keluarga didinding rumah sebagai kenangan. Akak chute de peixe pernah kena tegur pasal ni oleh orang terdekat, dan akak google gak mcm jue cari maklumat. Kesimpulannya mmmg tak salah kan, tp sbb orang dah tegur, akak simpan semua gambar yg ada unsur riak. Takut orang kata riaklah, mcm masa ambil sijil, konvo semua, gambar keluarga pun satu je akak letak, tu pun di bilik bacaan. Yang mana di ruang tamu, semua akak alihkan. ) Hã. Berpeluh ketiak sblum bace smpai habis tadi. Mati nak tanggung dosa org2 yg dh tmpah frame. Tapi senyum je bile bace bari2 yg bawah skali. HARUS hukumnya. Alhamdulillah. Nak share boleh x kak jueKebiasaannya bila ada pesalah akan digantung sampai mati akan layu dan lumpuh apabila saat akhir menjalani hukuman gatung apa tah lagi hukuman gantungndilakukan. Dinegara kita hukuman gantung tidak dilakukan ditempat awam. Disini semua pesalah yang bakal dijatuhi hukuman gantung sampai mati ditempat kurungan terakhir ataupun mereka gelarkan sebagai (BILIK AKHIR), disinilah pesalah diasingkan sehingga saat akhir dia digantung. Teman pernah terlibat dalam satu pengambaran di Penjara Alor Setar yang dahulunya juga ada bilik gantung tetapi sudahpun ditutup Menurut kata pegawai Penjara semasa mereka pergi mengambil pesalah. Kebiasaannya mereka tidak bermaya lagi, lemah dan layu. Adakalanya kami terpaksa memapah atau menyeret pesalah ke bilik gantung. Atasa sebab itu juga bilik akhir paling dekat dengan bilik gantung. Tetapi seperti gambar diatas yang terjadi di Negara Irã, pesalah yang menjalani hukuman gantung tidak seperti kebiasan pesalah lain yang digantung, Dia masih boleh tersenyum sehingga akhirnya dia digantung matEmail dari. Mohd. Hafizi Abd. Rahim Saya dan sahabat-sahabat lain pernah tanya masalah ni kepada ustaz-ustaz. Waktu belajar Usul Fiqh dulu, ada berbagai pendapat ustaz dan para 8216alim8230berikut adalah antara jawapan dan hujjah untuk dikongsi bersama. Hukum menggantung gambar2 bernyawa pada dinding2 rumah adalah haram kerana menyebabkan malaikat tidak masuk kedalam rumah. Imam Bukhari meriwayatkan didalam Sohihnya sebuah hadith dari Aisyah r. a. Bahawa Rasul Allah sa. w. Bersabda: Sesunnguhnya malaikat itu tidak memasuki rumah yg ada didalamnya gambar. Dan barang siapa yg membuat gambar akan diazab pada hari kiamat maka disuruh supaya ia hidupkan apa yg ia buat itu. Berkata Imam Manawi. Yg dimaksudkan dengan gambar pada hadith ini ialah suatu yg mempunyai ruh sekalipun tidak mempunyai bayang dan tidaklah termasuk dengan gambar yg tidak mempunyai ruh seperti pohon2 kayu. Dan yg dimaksudkan dengan malaikat pada hadith ini ialah malaikat yg membawa rahmat kepada penghuni2 rumah. Adapun malaikat pencatit amal Tiadalah berpisah ia dari seseorang anak Adam. Jadi gambar yg diharamkan gantung pada rumah2 itu ialah gambar2 makhluk bernyawa samada separuh atau penuh. Dan tidak mengapa gantung gambar2 yg bukan makhluk bernyawaberjiwa seperti gambar kapal, pohon kayun dan seumpamanya. Menurut Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam buku Seni Dalam Islã, hukum gambar-gambar fotografi pada asalnya harus selagimana gambar tersebut tidak mengandungi unsur-unsur yang diharamkan seperti mengagungkan gambar seseorang yang mempuyai kemuliaan dalam agama ataupun disebabkan kedudukan dan pangkat yang dimilikinya, apatah lagi Sekiranya orang yang diagung-agungkan terdiri daripada orang kafir, fasiq, orang-orang zalim, penyembah berhala, komunis ataupun tokoh-tokoh seni yang menyeleweng dll tokoh bilamana menyokongmendorong mereka boleh meruntuhkan akhlakaqidah. Hukum gambar fotografi (Perbincangan yang panjang8230) Fotografi dengan kamera adalah suatu yang baru yang tidak pernah wujud di zaman generasi Islam yang terdahulu. Oleh kerana ia adalah gambar yang dihasilkan oleh teknologi, maka ulamak kontemporari memberi pelbagai reaksi dan fatwa. Ada dua jenis iaitu gambaran: 1. Fotografi - adalah harus kerana tidak ada dalil yang mengharamkan (tafsir asyabuni, ms 438), Qardhawi (halal dan haram), mufti Mesir, Syaikh Bakhit, alqaulal Kafi fi Ibahat na Tasweer al Fotografi, maka hukum Keatas hasil fotografi adalah harus menurut jumhur fuqaha hari ini. 2. Lukisanpatung dsb. - terdapat nas ke atasnya. HR Bukhari-Muslim, siapakah yang lebih zalim dari orang yang cuba mencipta makhluk bernyawa menyerupai ciptaan-Ku Syafiiyah mengharamkan (Imam nawawi, syarah sahih muçulmanos, jld 7, ms 341) manakala lukisan selain makhluk bernyawa diharuskan. Tiga ulamak besar abad ini: 1. Syaikh Muhammad al Bakhit, Mufti Mesir. 2. Syaikh Atiyyah Saqr, Pengerusi Jawatankuasa al Azhar (Islam wa Masyaakil Hayah) 3. Prof Dr Yusof Qardhawi (Fatawa Muasarah) Ketiga-tiga mereka bersependapat bahawa gambar yang dihasilkan oleh kamera (fotografia de fotografia) terkecuali dari perbahasan hukum lukisan, ukiran dan membuat Patung yang jumhur ulamak mengharam jika bertujuan menandingi ciptaan Tuhan. Ini bermakna hukum bergambar dengan kamera adalah harus. Keharusan ini tidak meliputi gambar-gambar lucah dan gambar tokoh atau bangzhou yang ada hubungan dengan kebatilankezaliman dan ahli maksiat. Hukum mempamerkan gambar (subjek yang hangat nie8230soalan saya) Qardhawi (Fatawa muasirat), harus jika motifnya bukan untuk disucikan atau bertujuan untuk riak atau mengagungkannya. Namun, pendapat di atas lebih kontemporari dan mengikuti perkembangan teknologi semasa. Di sana ada juga pendapat lain yang lebih bersifat menjaga dan lebih tegas. Ada juga yg mengharamkan menggantung sebarang gambar kerana ia akan membawa kpd pemujaan dan mengagungkan. Hukum ini terbina atas kaedah fiqh Lil-wasaa-ili hukmul maqaasid 8230yang bermaksud. Hukum wasilah (jalan yang menuju, significa) serupa dengan hukum tujuan (fim). That8217s significa8230MEANSEND. Contoh: Zina, hukumnya haram. Maka segala pekerjaan yang menuju kepada zina umpamanya rumah pelacuran, menyediakan tempat tawar menawar diantara lelaki dan perempuan, menyediakan kenderaan untuk pelacur, menjadi perantaraan untuk urusan pelacuran, menyediakan kemudahan untuk membolehkannya berlaku, telefon sesama laki perempuan bukan mahram dengan tujuan maksiat, berkhalwat berdua - Duaan, berpantun manja, bertepuk tampar dan bercumbu-cumbuan lelaki dan perempuan, berdansa dan berjoget dsb juga HARAM. Setengah ulama pula membezakan antara menggantung gambar makhluk bernyawa dengan gambar makhluk tidak bernyawa. Gambar makhluk yang tidak bernyawa dibenarkan seperti pemandangan dll. Adapun gambar-gambar pemandangan, misalnya pohon-pohonan, kurma, lautan, perahu, gunung dan sebagainya, maka ini tidak dosa samasekali baik si pelukisnya ataupun yang menyimpannya, selama gambar-gambar tersebut tidak melupakan ibadah dan tidak sampai kepada pemborosan. Kalau sampai demikian, hukumnya makruh. Pendapat hamba. Yang amat2 jahil dan lemah ini, boleh gantung (tidak termasuk menyimpan) gambar manusia. Tetapi kalau sampai riyak atau pemujaan atau mengagungkan dll. Maka diharamkan tanpa kompromi. Gambar binatang, tidak ada sebab langsung utk kita gantung lalu diHARAMKAN. Satu lagi dlm msyrkt kita suka gantung gambar keluarga dan konvo. Kalau gambar keluarga atau gambar ayahdatuk waktu tentera dulu oklah jgk sebab kenangan. Tp beringat, gambar konvo ke apa, walaupun kenangan ia blh jd nak menunjuk-nunjuk, kalau tak apabila org dtg dan bertanya ttg gambar tersebut akan menimbulkan rasa bangga, ujub, riyak dsbnya. Maka akan jadi HARAM8230jadi kalau takut ada walau sekelumit pun perasaan tu, baik simpan dalam laci lemari je, pikirlah sendiri. Rumusan8230 fotografi, pada prinsipnya mubahharus, selama tidak mengandung objek yang diharamkan, seperti pornografi, disucikan oleh pemiliknya secara keagamaan ataupun disanjung-sanjung secara keduniaan. Terakhir, apabila gambar yang diharamkan itu bentuknya diubah atau direndah2kan8230samada berbentuk fotografi mahupun patung boleh berpindah dari lingkungan haram menjadi halal. Seperti gambar-gambar dan patung di lantai yang biasa diinjak oleh kaki dan sandal. Rujuk Halal dan Haram dalam Islam por Yusuf Qardhawi. Então, mainan, ursinho de peluche anak yang disepak terjal takpalah. Pada saya, melhor takyahlah simpan ukiran ULTRAMAN, KAMEN RIDER atas meja, separuh badan ke dsb, tak rugi pon8230biarpun patung George W. Bush khas untuk disepak2 ke, alas kaki karpet gambar Joseph Stalin ke. Takyahlah merendahkan manuscrito sb tak ada gunanya8230lebih baik jangan simpan langsung replika2 macam ni. Buat apa nak semak rumahofis, nanti semak jiwa. Takdak kerja. Apa2pun, setiap sesuatu yang halaldibenarkan itu bergantung kpd niat pelakunya. Macam anggurlah, asal mubah8230diperah boleh minum, halal berkhasiat, vitamina C lagi8230diperam masam, jadilah arak haram laknat. Kan ianya boleh berubah kepada yang haram kalau tujuannya itu adalah maksiatsyirik Tambahan tajuk ini boleh berkait terus dengan aqidah. Nasihat untuk diri dan keluarga saya sendiri terutamanya, waspadalah kalau boleh jangan jadikan tradisi gantung gambarfoto manusia sebagai amalan warisan takut jadi keperluanadat dalam masyarakat Islam kita seperti amalan musyrikin, punah nanti. Untuk lebih 8220berhati28221, ADALAH LEBIH BAIK kita takyah gantung gambar2foto manusia. Memang tak salah gantung pun8230macam membiarkan air bertakung, dan semak di rumah kitalah8230tak dak masalah trocadilho. Tapi takut wabak Denggi menyerang, mais claro semua tu. Cadangan: buat album cantik2, simpan elok2 atas rak. Anak cucu nak tengok ambik je pastu simpan balik. Lebih selamat dan terjamin. Nak gantung gakgantunglah gambar segiempat ke, membujur lalu melintang patah ke yang takde iras manusiabinatang. Bagus lagi gantung frame ayat Al-Qur8217an yang indah2, kita dan anak cucu amp tetamu boleh tumpang tengokbaca8230boleh pahala. InsyaAllah. Kita buat, kita dapat
No comments:
Post a Comment